Waarom praten zoveel managers over hun omzetdoelstellingen als er gesproken wordt over hun strategie? Waarom zijn hun targets zo belangrijk in wat zij nastreven? Dit zijn vragen die mij veel bezighouden. Als people manager mens en techneut raak ik daar niet zo geïnspireerd door. Ik merk dat veel mensen op de werkvloer er net zo over denken, “is vast een doelstelling om je bonus veilig te stellen!”, krijg ik vaak terug. Tja, in veel organisaties staat er inderdaad een bonus op, maar gaat het dan om persoonlijk gewin? Ik praat liever over waarom we bepaalde targets uitzetten en als ik dat generaliseer dan komt het meestal op een aantal kernvragen weer:

  1. Wat wil je als organisatie/bedrijf betekenen voor de buiten wereld?
  2. Welke meerwaarde levert een product of dienst voor de mensen die het gaan gebruiken?
  3. Wat houdt dit in voor de mensen die dat kunnen/moeten realiseren/produceren?

Door bovenstaande vragen goed te doordenken en vervolgens in één regel kunt vangen, dan heb je een goede strategie te pakken om tot een heldere boodschap te komen. Je droom situatie moet je dus goed kunnen overbrengen en met die ene regel kun je een heel verhaal vertellen. Beeldend zodat iedereen weet hoe je droom eruit ziet.

"Je droom situatie moet je dus goed kunnen overbrengen en met die ene regel kun je een heel verhaal vertellen"

Klinkt nog eenvoudig, alhoewel het best lastig is om alles te omvatten in éen regel. Het wordt nog lastiger als het de eerste keer gaat vertellen aan de mensen om je heen. “Waar heb je het over? Hoezo je droom”. De grootste valkuil, in je eentje een strategie bedenken. Het mooie aan dromen is dat iedereen een ander beeld voor ogen heeft, maar wel hetzelfde wil bereiken. Denk maar aan een mooie auto. Ik droom van een mooie klassieke Austin Martin en mijn zoontje aan een bloedsnelle Porche, maar allebei dromen we over een mooie auto en hoe we daar in rijden. Het neerzetten van een strategie doe je altijd in teamverband, jij en je team moeten hetzelfde dromen en hoe dat er dan uitziet. Vervolgens kunnen zij met hun team aan de slag om daar meer details bij te dromen. Dream deployment noem ik het ook wel, gelijk aan Policy Deployment, hoe deel je je droom met de rest van de organisatie om zo allemaal dezelfde richting op te gaan.

Hulp nodig om van strategie naar uitvoering te komen?

Neem contact op met ToPerform

Dan toch weer die targets

Maar dan komen toch de targets om de hoek zetten! Dromen is vaak oneindig, maar ondernemen niet. Wat heb je nodig om je droom te realiseren en wat heb je beschikbaar? Voor mij persoonlijk de droge stof, maar essentieel ambities waar te maken. Het beste kun je dit bottom up opzetten, dus tegenover gesteld aan de dream deployment. Om iets goed uit te kunnen voeren gaat het om de details en dat begint vaak op de werkvloer. Vaak zie je dat je droom veel te groot is en dat je keuzes moet maken, dit maakt veelal de droom nog levendiger en je zult zien dat succes veel dichterbij is dan je denkt.

Als er dan zo naar kijk naar targets, worden dromen realistische doelstellingen die ik met een verhaal kan vertellen. Zo neem je de mensen om je heen mee op een fantastische reis om een gemeenschappelijke droom te realiseren. Door er zo naar te kijken en mee om te gaan krijg ik wel de energie om voor targets te gaan en de bonus? Die laat me koud, maar is goed te gebruiken om de successen te vieren met iedereen die maar ook bijdrage heeft geleverd!